Gemeente Bergen wil batig saldo RHCA terug: "Politieke afweging"
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de kadernota 2020 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad staat positief tegenover de nota, mits het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. Dit standpunt verschilt van dat van andere gemeenten in de regio.
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van het RHCA. De nota bevat beleidslijnen en financiële kaders voor het komende jaar, met een focus op digitalisering en de ontwikkeling van een e-depot. Hoewel de nota budgetneutraal is opgesteld, stijgt de bijdrage per inwoner met 2,84%.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met de vraag of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon worden doorgeleid. Peter van Huissteden van de PvdA had echter een tekstuele opmerking over de verwijzing naar oude regelingen in het besluit. "Ik neem aan dat we al gebruikmaken van die nieuwe regeling," merkte hij op, verwijzend naar de gemeenschappelijke regeling van 2019.
...
Klaas Valkering van het CDA uitte zorgen over het terugvorderen van het batig saldo. "Is dan niet het risico dat wij nu gaan vragen om wat er saldo naar ons over te maken, dat het Regionaal Historisch Centrum straks een tekort heeft?" vroeg hij zich af. Hij stelde voor om het RHCA een hogere reserve te laten houden om eventuele toekomstige tekorten op te vangen.
Burgemeester Hetty Hafkamp benadrukte dat het een politieke afweging is om het batig saldo al dan niet terug te laten vloeien naar de gemeente. "Mocht het nodig zijn dat het regionaal historisch archief middelen wel nodig heeft, dan komt het alsnog wel weer terug bij de verschillende raden," legde ze uit.
De ambtelijke ondersteuning verduidelijkte dat de uitgangspunten van de regeling 2012 vrijwel identiek zijn aan die van 2019, wat betreft de voorwaarden voor het terugkeren van het batig saldo. Van Huissteden vond het echter netter om de nieuwe regeling expliciet te noemen in het besluit.
Uiteindelijk werd besloten om het voorstel als een A-stuk door te geleiden naar de raad, zonder dat er amendementen werden ingediend. De discussie over het batig saldo blijft echter een punt van politieke overweging.
Gemeente Bergen wil lagere indexatie voor Recreatieschap Geestmerambacht
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, maar eist wel een lagere indexatie. De raad wil dat de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast moet de kadernota 2021 in lijn zijn met het format van Regio Alkmaar.
Tijdens het debat over de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, werd duidelijk dat de raad akkoord gaat met de nota, mits er enkele aanpassingen worden doorgevoerd. Roel Oudeboon van KIES Lokaal vroeg of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon worden doorgeleid. "Mag ik er daarmee vanuit gaan dat het als een A-stuk kan worden doorgeleid naar de raad? Ja. Dank u wel," aldus Oudeboon.
Alexandra Otto van D66 bracht een motie vanuit Alkmaar ter sprake, die betrekking heeft op het financiële risico door het mogelijke uitstappen van Schagen. Michel Smook van KIES Lokaal vroeg zich af wat de effecten zijn van het uitstappen van de provincie Noord-Holland uit het Geestmerambacht voor de resterende gemeentedeelnemers.
...
Saskia Engelhard, lid van de adviescommissie van Geestmerambacht voor de gemeente Bergen, legde uit dat Bergen een aparte positie heeft binnen de gemeenschappelijke regeling. "Als de potjes straks leeg zijn, is de verwachting dat dat over 7 jaar is. Dat probleem moeten de andere gemeenten oplossen," aldus Engelhard. Ze benadrukte dat het gewijzigde beleid van de provincie meer mogelijkheden biedt voor ontwikkelingen in bepaalde gebieden.
Cees Roem van de VVD vroeg zich af of de gemeente Bergen ook uit de regeling kan stappen zonder financiële consequenties, nu de provincie is uitgetreden. Burgemeester Hetty Hafkamp verduidelijkte dat er een afkoopregeling voor 5 jaar geldt. "Rond de 35 à 40.000 euro zou het kosten als de gemeente Bergen uit Geestmerambacht stapt," legde Hafkamp uit.
Het debat eindigde met de conclusie dat de zienswijze als een A-stuk naar de raad kan worden doorgeleid. De raad van Bergen blijft betrokken bij de ontwikkelingen rondom het Recreatieschap Geestmerambacht, maar houdt vast aan de eis van een lagere indexatie.
Bergen wil meer invloed op regionale samenwerking: "Aandacht voor financiële en beleidsmatige uitgangspunten essentieel"
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Cocensus. Het voorstel is onderdeel van een bredere regionale samenwerking om gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kadernota van Cocensus volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) op te stellen, besproken. Dit format moet gemeenteraden meer invloed geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen. De kadernota van Cocensus wijkt echter af van het voorgestelde format, omdat Cocensus meerdere gemeenten omvat dan alleen die uit de regio NHN.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie zonder amendementen in te dienen, wat betekent dat het voorstel als een A-stuk naar de raad gaat. "Vanavond geen amendement ingediend. Dat begrijp ik van u en het stuk gaat dus een A-stuk door naar de raad vanavond," aldus Oudeboon.
...
Klaas Valkering van het CDA stelde vragen over de aanpak van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) en de belasting op kabels en leidingen. "We zien eigenlijk in deze kadernota en ook in de vorige begroting geen plan van de organisatie om dat verlies aan inkomsten op een andere manier op te vangen," merkte Valkering op.
Wethouder Jan Houtenbos verduidelijkte dat de inkomsten uit deze belastingen in de algemene reserve worden gestort en niet ten gunste van de exploitatie komen. "Als Consessies die werkzaamheden niet meer hoeft te verrichten, dan worden die ook niet meer in rekening gebracht," legde Houtenbos uit.
Valkering vroeg zich af hoe Cocensus het verlies aan inkomsten zou opvangen, gezien zij voor veel gemeenten deze belasting heffen. Houtenbos antwoordde dat het voor Bergen om een zeer beperkt aantal aanslagen gaat, wat de impact minimaliseert.
Het debat eindigde met de conclusie dat het voorstel als een A-stuk naar de raad kan. De zienswijze vraagt ook om aandacht voor ontwikkelingen op het gebied van huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus per brief geïnformeerd over de zienswijze.
Gemeente Bergen wil meer grip op GGD Hollands Noorden
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Bergen werd het raadsvoorstel besproken over de zienswijze op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De raad benadrukte de noodzaak van meer sturing en afstemming met de GGD, vooral in het licht van de aankomende Omgevingswet en de rol van Veilig Thuis.
In de gemeenteraad van Bergen werd deze week uitvoerig gedebatteerd over de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel, dat de zienswijze van de gemeente op deze nota betreft, riep diverse vragen en zorgen op bij de raadsleden. De belangrijkste punten van discussie waren het ontbreken van maatschappelijke doelen in de kadernota en de noodzaak van een tijdig participatietraject met gemeenten.
Cees Roem van de VVD vroeg zich af in hoeverre de GGD betrokken is bij de voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet. "De GGD is een van de ketenpartners," benadrukte hij. Daarnaast uitte hij zorgen over het concept Veilig Thuis, dat volgens hem onvoldoende aandacht krijgt in de zienswijze. "Moet ik hiervoor een amendement indienen om ervoor te zorgen dat Veilig Thuis een plek krijgt bij de GGD Hollands Noorden?" vroeg Roem zich af.
...
Klaas Valkering van het CDA sloot zich hierbij aan en vroeg om meer duidelijkheid over de bovenwettelijke taken van de GGD. "We vragen hier al jaren om. Wat geeft ons hoop dat het deze keer wel gaat lukken?" vroeg hij zich af.
Wethouder Yolan Koster-Dreese gaf aan dat de GGD en de veiligheidsregio betrokken zijn bij de invulling van de Omgevingswet, maar dat de bijdrage van de GGD relatief klein is. Over Veilig Thuis zei ze: "Het is een dienstverleningsovereenkomst van elke van de 18 gemeentes met de GGD en maakt geen onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling." Ze benadrukte dat er momenteel gewerkt wordt aan een evaluatie en een voorstel voor een betere inbedding en governance van Veilig Thuis.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg om opheldering over de financiële aspecten van Veilig Thuis, waarop de wethouder uitlegde dat er een apart begrotingsvoorstel voor Veilig Thuis komt. "Qua governance is het een monstrum. Het is van iedereen en van niemand," aldus Koster-Dreese.
Het debat eindigde met de vraag of de raad het voorstel als een A-stuk wilde doorleiden, ondanks de complexiteit van de besproken onderwerpen. De raad stemde hiermee in, waarmee de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota van de GGD Hollands Noorden een stap dichterbij is gekomen.
Gemeente Bergen kritisch op kadernota RUD NHN: "Meer duidelijkheid nodig"
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens een recent debat haar zorgen geuit over de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De raad benadrukt de noodzaak van meer duidelijkheid over de impact van de Omgevingswet, schaalvergroting en de financiële consequenties van verduurzaming.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om een zienswijze in te dienen over de kadernota van de RUD NHN. Deze nota bevat de hoofdlijnen van beleid en financiële kaders voor de komende jaren. De gemeente Bergen, samen met andere gemeenten in Noord-Holland Noord, heeft behoefte aan meer duidelijkheid voordat er afspraken worden gemaakt over de overdracht van taken.
Omgevingswet en schaalvergroting
...
Een van de belangrijkste punten van zorg is de invoering van de Omgevingswet. "Voordat taken worden overgedragen, moet er een duidelijk overzicht zijn van de inhoud en impact van deze taken op beleids- en financieel niveau," aldus de zienswijze. Daarnaast is er bezorgdheid over de schaalvergroting. Hoewel dit kan bijdragen aan goed beleid, vraagt de raad zich af hoe lokaal beleid en voorkeuren gewaarborgd blijven en welke financiële consequenties een regionale aanpak heeft.
Verduurzaming en financiële zorgen
De verduurzaming en energietransitie zijn eveneens belangrijke thema's. Er is onduidelijkheid over de financiële consequenties van autonome ontwikkeling per gemeente versus uitbesteding aan de RUD NHN. "Meer inzicht is nodig voordat een besluit kan worden genomen," luidt het advies van het college.
Daarnaast wijkt de kadernota op enkele punten af van regionale afspraken, zoals het meerjarenperspectief en de begroting. Er is een tekort van 1,6 miljoen euro voor 2020, waarvan de dekking onduidelijk is.
Debat over trainees en ICT
Tijdens het debat kwamen ook andere onderwerpen aan bod. Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES uitte zijn zorgen over de kosten voor het aannemen van 11 trainees door de RUD. "Het verbaast mij dat ze daar 3 ton voor aanvragen," zei Van Leijen. Wethouder Yolan Koster-Dreese legde uit dat de trainees onderdeel zijn van een opleidingsprogramma en dat de kosten gedekt worden door de begroting. "Het is een poging om met een frisse blik naar bestaande werkzaamheden te kijken," aldus Koster-Dreese.
Klaas Valkering van het CDA vroeg naar de voortgang van het masterplan ICT en of de RUD inmiddels voldoet aan de AVG. Koster-Dreese verzekerde dat de RUD AVG-proof is, maar benadrukte dat er nog werk aan de winkel is om de ICT-systemen van de RUD en de deelnemende gemeentes beter op elkaar af te stemmen.
Conclusie
Ondanks de zorgen en vragen die tijdens het debat naar voren kwamen, besloot de raad het voorstel als een A-stuk door te leiden naar de volgende vergadering. "Met deze opmerkingen mag ik u beluisteren dat dit door kan als een A-stuk naar de raad?" concludeerde Roel Oudeboon van KIES Lokaal. De zienswijze zal na besluitvorming per brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar worden gemaakt.
Gemeente Bergen stelt kritische vragen over toekomst WNK Personeelsdiensten
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Bergen haar zorgen geuit over de toekomst van WNK Personeelsdiensten. Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring van vier zienswijzen die de dienstverlening en financiële situatie van WNK moeten verbeteren. De discussie draaide vooral om de herpositionering van WNK en de financiële tekorten.
Tijdens het debat over de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten, uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de huidige situatie en de toekomstplannen van de organisatie. Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met de vraag of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon. Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg zich af waarom WNK geen aansluiting zoekt bij het regionaal platform arbeidsmarktbeleid. "Is het zo dat inderdaad 60% van het gemeentelijke participatiebudget wordt ingezet bij de WNK?" vroeg Krijtenburg zich af.
Peter van Huissteden van de PvdA benadrukte de noodzaak om aan de verplichtingen te voldoen als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. "Het klinkt teleurstellend," zei hij over het feit dat WNK geen trajecten heeft gevolgd met cliënten van de gemeente.
...
Alexandra Otto van D66 sprak haar steun uit voor de zienswijze van het college, maar vroeg zich af of er meer gedaan kan worden aan de doorstroming van mensen vanuit sociale teams naar WNK. "WNK heeft aangegeven dat het proces van doorstroming niet goed loopt," aldus Otto.
Meis de Jongh van Gemeentebelangen BES wees op het financiële tekort van 5,5 ton en vroeg zich af hoe dit opgelost kan worden zonder samenwerking met Halte Werk. "Je hebt 5,5 ton tekort, zij zeggen, we kunnen het oplossen als we samen gaan met Halte Werk," merkte de Jongh op.
Wethouder Yolan Koster-Dreese gaf aan dat er al veel is gedaan om de situatie te verbeteren en dat er pilots worden uitgevoerd om te onderzoeken hoe de structuur van WNK verbeterd kan worden. "Het doel is dat je een structuur moet hebben die in staat is om namens de zeven, zes gemeentes dat perspectief te kunnen bieden aan mensen," aldus de wethouder.
Klaas Valkering van het CDA vroeg zich af hoe de 60% van het participatiebudget inzichtelijk blijft wanneer de uitkering minder zichtbaar wordt. De wethouder kon hierop geen direct antwoord geven, maar beloofde dat deze vraag in een nieuwsbrief zou worden behandeld.
Het debat eindigde met de goedkeuring om het voorstel als een A-stuk naar de raad te sturen, zonder aangekondigde amendementen. De raad blijft echter kritisch en zal de ontwikkelingen rondom WNK Personeelsdiensten nauwlettend volgen.
Onderzoeksjaarplan 2019: Gemeenteraad Vraagt om Meer Diepgang en Duidelijkheid
14-02-2019
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad heeft het onderzoeksjaarplan 2019 besproken, dat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentebestuur onderzoekt. Het plan omvat zowel een intern onderzoek als een gezamenlijk onderzoek met andere gemeenten binnen de Werkorganisatie BUCH. De raad had echter vragen over de diepgang en de uitvoering van het plan.
Tijdens de raadsvergadering over het onderzoeksjaarplan 2019, dat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentebestuur onder de loep neemt, kwamen diverse vragen en opmerkingen naar voren. Het plan, dat in maart van start gaat en in mei resultaten moet opleveren, werd door de raadsleden kritisch bekeken.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie en stelde voor om het debat in twee termijnen te voeren. Jorus Bart, eveneens van KIES Lokaal, vroeg zich af waarom de efficiëntie van ambtenaren niet werd gemeten. "Er is wel een burgerpeiling en een ondernemerspeiling, maar de efficiëntie van de ambtenaren wordt niet gemeten," merkte hij op.
...
Wilma Grooteman van het CDA vroeg zich af waarom er slechts twee onderzoeken waren gepland en miste een prioriteitenlijst. "Maak een groslijst, dat zou de Raad inzicht geven in wat er allemaal te onderzoeken is," stelde ze voor. Peter de Lange van D66 vroeg zich af welk rapportcijfer de gemeente zichzelf zou geven en hoe de kwaliteit verhoogd zou worden als dat cijfer tegenviel.
Dirk Haarsma van de VVD was nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek en vroeg zich af hoe de specifieke doelgroep werd gekozen. "Toerisme is natuurlijk de belangrijkste pijler, maar worden ook andere kleine industrietjes meegenomen?" vroeg hij.
Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks vroeg naar de rol van gebiedsregisseurs in het onderzoek. "Wat gaan ze precies doen? Hoe kan ik me daar een voorstelling van maken?" vroeg ze zich af.
Wethouder Jan Houtenbos beantwoordde de vragen en gaf aan dat het onderzoek door I&O Research zou worden uitgevoerd, net als in 2016. Hij beloofde schriftelijke antwoorden op vragen over de steekproef en representativiteit. "We kunnen best naar de toekomst toe meer ambitieuze onderzoeken gaan doen," gaf hij aan.
De raad besloot uiteindelijk dat het onderzoeksjaarplan als een A-stuk naar de raadsvergadering van 7 maart zou gaan. "We zijn nieuwsgierig naar de uitkomsten en voor de rest, wij kunnen er allemaal wat van vinden en dat moet en dat mag ook," concludeerde Dirk Haarsma van de VVD.
Cultuurcoördinator Bergen krijgt verlenging: "Een jaar om te bewijzen wat je waard bent"
14-02-2019 - Economie
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de verlenging van de aanstelling van de cultuurcoördinator voor het Cultureel Bergens Platform, maar niet zonder kritische kanttekeningen. De verlenging is voorlopig voor één jaar, met de mogelijkheid tot verdere evaluatie.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de aanstelling van de cultuurcoördinator met twee jaar te verlengen, uitgebreid besproken. De cultuurcoördinator heeft volgens het evaluatierapport voldaan aan de gestelde ambities, zoals het verbeteren van de afstemming tussen culturele organisaties en het initiëren van nieuwe culturele activiteiten. De kosten voor de verlenging bedragen €20.000 per jaar.
Verlenging met kanttekeningen
...
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met de vraag of het voorstel als een A- of B-stuk naar de Raad van 7 maart kon worden gestuurd. "We moeten kijken of het stuk geschikt is voor de Raad," stelde hij. Mariëlla van Kranenburg van Gemeentebelangen BES toonde zich verheugd over de behaalde resultaten, maar vroeg naar de parameters voor succes in de komende jaren. "Ik zou graag willen weten wat de parameters zijn voor succes voor de periode 2019-2020," zei ze.
Jorus Bart van KIES Lokaal vroeg zich af waarom de verlenging al eerder duidelijk was en benadrukte het belang van tijdige overdracht van taken aan de organisatie zelf. "Kunnen we erop toezien dat de taken tijdig overgedragen worden aan de organisatie zelf?" vroeg hij.
Noodzaak van verlenging
Hans Peter Corbee van het CDA benadrukte de noodzaak van de cultuurcoördinator, ondanks enige wrevel bij culturele partijen. "Het samenhang en het verbinden van de kleine groeperingen in aantal en de grote groeperingen, daar vragen we ons af of daar nog extra aandacht aan besteed gaat worden," aldus Corbee.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen vroeg naar de financiële implicaties van de verlenging en de status van de cultuurcoördinator. "Is dat nu een interne begrotingswijziging binnen de boeg, zodat er financieel niks aan de hand is voor de gemeente?" vroeg hij.
Eén jaar verlenging als compromis
De discussie leidde tot een compromisvoorstel van Wilma Grooteman van het CDA om de verlenging tot één jaar te beperken en de resultaten te integreren in de nieuwe cultuurnota. "Is het een mogelijkheid om het nu op te knippen voor één jaar en dan bij de cultuurnota mee te nemen hoe we dit structureel gaan opzetten en borgen?" stelde Grooteman voor.
De burgemeester, Hetty Hafkamp, bevestigde dat de cultuurcoördinator een ZZP'er is en dat de verlenging nog niet geformaliseerd is. "Zonder uw goedkeuring kan dat niet," verzekerde ze de raad.
Conclusie
De raad besloot uiteindelijk het voorstel als een A-stuk met amendement naar de Raad van 7 maart te sturen, waarbij de verlenging tot één jaar beperkt wordt. "De discussie hebben we hier al gevoerd en die hoeven we dan niet over te doen," concludeerde Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal. De cultuurcoördinator krijgt daarmee een jaar de tijd om de meerwaarde van haar rol verder te bewijzen.
Nieuwe Wethouders Geïnstalleerd in Gemeente Bergen: "We Hebben Er Zin In!"
26-03-2019
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een feestelijke raadsvergadering zijn drie nieuwe wethouders benoemd en beëdigd in de gemeente Bergen. De benoeming markeert het einde van een intensief proces van onderhandelingen en samenwerking tussen verschillende politieke partijen.
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de benoeming van de nieuwe wethouders een belangrijke stap is voor de gemeente Bergen. Arend Jan van den Beld van de VVD opende de avond met een positieve noot: "Wij zijn heel blij dat Kees er weer is, want het was kantje boord na zijn hartaanval op het mountainbikeparcours, maar hij zit hier als een jonge god naast me."
De benoeming van de wethouders volgde op maanden van intensieve gesprekken tussen verschillende partijen. "We hebben meer dan 70 uur aan gesprekken gehad," aldus Van den Beld. "Iedereen is enthousiast en wil vooral weer beginnen."
...
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal benadrukte het belang van samenwerking en het maken van duidelijke keuzes voor de toekomst. "Onze inwoners willen graag dat we gaan besturen, maar dat we ook besluiten nemen," zei ze. "Het is altijd goed om elkaar scherp te houden."
De nieuwe wethouders zijn Erik Bekkering (KIES Lokaal), Antoine Tromp (D66), en Klaas Valkering (CDA). Bekkering, die ervaring heeft in zowel profit- als non-profitorganisaties, wil "met een frisse blik en een open mind vooruitkijken." Tromp zal zich richten op bestuurlijke vernieuwing en het betrekken van inwoners bij het bestuur. Valkering, de jongste CDA-wethouder ooit, zal zich bezighouden met ruimtelijke ordening en wonen.
De benoeming van de wethouders werd unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad, met uitzondering van één tegenstem en één blanco stem voor Valkering. Na de stemming werden de wethouders beëdigd en ontvingen zij felicitaties van de aanwezigen.
De avond werd afgesloten met een schorsing voor felicitaties en foto's, waarna de vergadering werd hervat om de resterende agendapunten te behandelen. De nieuwe wethouders kijken uit naar hun taken en benadrukken het belang van samenwerking en vertrouwen in de toekomst. "We hebben er zin in," aldus Marcel Halff van D66.
Nieuw Vertrouwen in Bergen: Raadsakkoord Brengt Politieke Stabiliteit
26-03-2019 - Economie
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeente Bergen is een nieuw formatieakkoord, getiteld "Nieuw Vertrouwen", aangenomen. Dit akkoord, dat is opgesteld door de fracties van KIES Lokaal, GroenLinks, VVD, CDA, D66 en PvdA, markeert een nieuwe fase van samenwerking en stabiliteit in de gemeenteraad. Het akkoord richt zich op regionale samenwerking, participatie en duurzaamheid, en is bedoeld om de bestuurlijke verhoudingen te verbeteren.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdagavond werd het akkoord besproken en aangenomen, met een overweldigende meerderheid van de raadsleden die hun steun uitspraken. Het akkoord is het resultaat van intensieve onderhandelingen onder leiding van informateur en formateur Hans Huibers, na het wegvallen van de meerderheid van het zittende college.
Vertrouwen en Samenwerking
...
Arend Jan van den Beld van de VVD benadrukte het belang van het akkoord: "We hebben besloten om vooruit te kijken en de democratisch genomen besluiten te accepteren. Dit besluit wordt gedragen door bijna alle raadsleden van alle partijen hier aanwezig." Hij sprak de hoop uit dat de bestuurscrisis niet meer zal voorkomen en dat er stevig ingezet wordt op participatietrajecten.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen gaf aan dat hoewel hij niet volledig tevreden was met alle onderdelen van het akkoord, hij de noodzaak inzag om samen te werken aan de toekomst van de gemeente. "Ik sta open voor nieuwe projecten om daar vorm aan te geven met de inwoners en het college," aldus Bruin.
Bestuurlijke Vernieuwing
Marcel Halff van D66 sprak over de noodzaak van bestuurlijke vernieuwing: "Wat we hebben afgesproken in het akkoord is niet niks. We willen gebruik maken van een online platform om meningen te peilen bij inwoners, zodat we op een andere manier meningen kunnen horen." Hij benadrukte het belang van burgerparticipatie en het herzien van de rol van raadsleden.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks legde de nadruk op het verbeteren van de bestuurscultuur: "Bestuurscultuur gaat over meer dan bejegening van elkaar. Het gaat ook over hoe ons gedrag invloed heeft op systemen, over sturen op hoofdlijnen en weten wat je rol als raadslid is."
Kritische Noten en Toekomstperspectief
Hoewel het akkoord breed gedragen werd, waren er ook kritische noten. Hans Haring van Gemeentebelangen BES uitte zijn zorgen over de zogenaamde "hete hangijzers" en de noodzaak om het verleden niet te vergeten. "Je moet van je fouten leren," stelde Haring. Hij kondigde tevens zijn afscheid aan na een lange politieke carrière.
De vergadering werd afgesloten met een oproep van burgemeester Hetty Hafkamp om gezamenlijk de schouders eronder te zetten: "Het vertrouwen ligt er. Een mooie schone taak weggelegd voor het college, voor de raadsleden, maar ook voor mij, om dat met u samen gestalte te geven."
Met het aannemen van het akkoord "Nieuw Vertrouwen" zet de gemeente Bergen een stap richting een stabielere en meer samenwerkende toekomst. De komende maanden zullen in het teken staan van het uitwerken van een uitvoeringsprogramma dat voor het zomerreces aan de raad wordt voorgelegd.
Gemeenteraad Bergen stemt in met vereenvoudiging belastingtaken Cocensus
19-03-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de vijfde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Cocensus. Deze wijziging beoogt de belastingtaken te vereenvoudigen door overeenkomsten samen te voegen en gemeenteraden meer inspraak te geven.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de belastingtaken die aan Cocensus zijn overgedragen te vereenvoudigen, uitvoerig besproken. De wijziging omvat onder andere het samenvoegen van de mantelovereenkomst en de dienstverleningsovereenkomst, alsmede enkele redactionele en juridische aanpassingen. Het doel is om de financiële en beleidsmatige kaders te verduidelijken en de inspraak van gemeenteraden te vergroten.
Hans Peter Corbee van het CDA uitte zijn zorgen over de toegankelijkheid van gegevens. "Hoe is de toegankelijkheid van de raad en van ons als gemeente nog bij die bestanden?" vroeg hij zich af. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks sloot zich hierbij aan en vroeg om meer duidelijkheid over de veranderingen in de overeenkomst. "Krijgen wij eigenlijk altijd een overzicht van hoeveel bezwaren er zijn gehonoreerd?" vroeg zij.
...
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal maakte zich zorgen over de afstand tot de burger. "Wij zijn bang dat alles te ver van de burger af komt te staan, omdat het aan derde partijen uitbesteed wordt," zei ze. Peter de Lange van D66 vroeg naar de procedures rondom beslaglegging en de koppeling met het sociaal domein. "Als je beslag legt bij hulpbehoevenden, is er dan wel een koppeling naar het gemeentelijk sociaal domein?" vroeg hij.
Wethouder Jan Houtenbos stelde de raad gerust door te benadrukken dat de gemeente Bergen al jaren gebruikmaakt van de diensten van Cocensus en dat de samenvoeging van de overeenkomsten juist voor meer helderheid zorgt. "We hebben daartoe een verwerkingsovereenkomst opgesteld waarbij ervoor wordt gezorgd dat we heel voorzichtig omgaan met die gegevens," legde hij uit. Over de zorgen rondom beslaglegging zei hij: "Dat is juist ter voorkoming dat Cocensus niet beslag gaat leggen op huisraad of wat dan ook, terwijl er sprake is van een situatie waar mensen een cliënt zijn in het kader van de bijstand."
Op de vraag van Glas-de Raadt over klachten van burgers antwoordde Houtenbos dat er weinig klachten bekend zijn. "Een enkele keer neemt de burger of de belastingplichtige rechtstreeks contact op met de gemeente in plaats van met Cocensus," aldus de wethouder.
Na de beantwoording van de vragen werd het voorstel unaniem aangenomen als een A-stuk, waarmee de weg vrij is voor de ondertekening en verzending naar Cocensus.
Gemeenteraad Bergen keurt unaniem krediet goed voor Berger Scholengemeenschap
19-03-2019 - Bestuur
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een krediet van € 214.045 voor de Berger Scholengemeenschap (BSG). Dit bedrag is bestemd voor de eerste inrichting, leer- en hulpmiddelen en meubilair. Het voorstel maakt deel uit van het Onderwijshuisvestingsprogramma 2019 en sluit aan bij het Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs Bergen 2018-2022.
Tijdens de raadsvergadering werden diverse vragen gesteld over de details van het voorstel. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal vroeg om een overzicht van de investeringen die de gemeente de afgelopen vijf jaar in het voortgezet onderwijs heeft gedaan. "Wanneer kunnen wij de beantwoording verwachten?" vroeg Glas-de Raadt. Wethouder Jan Houtenbos antwoordde dat de informatie binnen twee weken beschikbaar zou zijn.
Peter de Lange van D66 stelde voor om de situatie van de drie scholen in Bergen breder te bekijken. "Het is geen vereiste om drie scholen in stand te houden in een kern," merkte hij op, verwijzend naar de slechte prestaties van het PCC. Hij vroeg ook om verduidelijking over de samenwerking tussen de scholen.
...
Hans Peter Corbee van het CDA vroeg om opheldering over de aard van de subsidie: "Is dat nou echt zo dat dit ook in het bedrag voor inrichting verstrekt wordt door de gemeente?" Wethouder Houtenbos legde uit dat het krediet specifiek bedoeld is voor de eerste inrichting en dat verdere uitbreidingen apart behandeld zullen worden.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks vond het raadsvoorstel verwarrend. "Ik dacht dat het besluit gaat over de investering van de BSG en dat moet er dan in uitgelegd worden," zei ze. De ambtelijke ondersteuning verduidelijkte dat het krediet bedoeld is voor de huidige leerlingen en dat toekomstige uitbreidingen apart zullen worden behandeld.
Meis de Jongh van Gemeentebelangen BES vroeg naar de discrepantie in het aantal leerlingen dat de BSG mag huisvesten. De ambtelijke ondersteuning legde uit dat de huidige aantallen in overeenstemming zijn met het laatste convenant met de buurt.
Na de beantwoording van de vragen besloot de raad unaniem dat het voorstel als een A-stuk behandeld zou worden, wat betekent dat het zonder verdere discussie wordt goedgekeurd. "Goed zo, dan gaan we over naar het volgende punt," sloot Roel Oudeboon van KIES Lokaal de discussie af.
Herbouw sportcentrum De Beeck: Creativiteit en duurzaamheid centraal
19-03-2019 - Ruimtelijke ordening
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad debatteerde over het beeldkwaliteitsplan voor de herbouw van sportcentrum De Beeck, dat in 2017 door brand werd verwoest. Het plan moet ontwerpers creatieve ruimte bieden en tegelijkertijd voldoen aan duurzaamheidsambities.
Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 stond het beeldkwaliteitsplan voor de herbouw van sportcentrum De Beeck centraal. Het plan, dat als richtlijn dient voor de aanbesteding en de omgevingsvergunning, moet ontwerpers voldoende creatieve vrijheid geven. "Dit dorp is altijd open geweest voor grootzinnige, creatieve creaties," benadrukte Per Ooijevaar van het CDA. Het plan is niet strikt bindend, maar richtinggevend, om ontwerpers de ruimte te geven voor innovatieve oplossingen.
Burgerparticipatie en duurzaamheid
...
Verschillende raadsleden uitten hun zorgen over de mate van burgerparticipatie en de duurzaamheid van het nieuwe sportcentrum. Johanne Hendriks van de PvdA vroeg zich af hoe de inspraak van omwonenden was geregeld. Wethouder Jan Houtenbos verzekerde dat er al informatieavonden waren geweest en dat omwonenden betrokken blijven bij de verdere plannen, vooral met betrekking tot verkeersmaatregelen in de omgeving.
Duurzaamheid was een ander belangrijk thema. Meis de Jongh van Gemeentebelangen BES en Solita Groen-Bruschke van GroenLinks vroegen om meer aandacht voor duurzame materialen in het ontwerp. "Wij streven naar een van de meest duurzame sportcomplexen in Nederland," antwoordde wethouder Houtenbos. Hij deed de toezegging dat duurzaamheid een integraal onderdeel zal zijn van het beeldkwaliteitsplan.
Flexibiliteit en toekomstbestendigheid
De flexibiliteit van het gebouw kwam ook ter sprake. De Jongh vroeg om aanpasbaarheid van ruimtes, zodat het gebouw in de toekomst eenvoudig kan worden aangepast aan veranderende behoeften. De ambtelijke ondersteuning legde uit dat multifunctionele ruimtes flexibel in te delen zijn, hoewel sommige gespecialiseerde functies, zoals zwembaden, vastliggen.
Verzekeringsgelden en tijdsdruk
Een ander punt van zorg was de tijdsdruk. Hendriks wees op de korte periode tussen 19 maart en 11 april voor de vaststelling van het plan, wat volgens haar de uitkering van verzekeringsgelden in gevaar zou kunnen brengen. Wethouder Houtenbos legde uit dat de verzekeringsmaatschappij eisen stelt aan de voortgang van het project, en dat vertraging kan leiden tot financiële consequenties.
Conclusie
Na een uitgebreid debat en de toezegging van de wethouder om duurzaamheid expliciet op te nemen in het plan, stemde de raad in met het voorstel als een A-stuk. Hiermee kan de herbouw van sportcentrum De Beeck voortvarend van start gaan, met oog voor zowel creativiteit als duurzaamheid.
Gemeente Bergen stemt in met extra financiering voor Veilig Thuis
19-03-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor Veilig Thuis. De bijdrage aan de GGD Hollands Noorden wordt verhoogd naar €147.302 voor 2019, om te voldoen aan de stijgende vraag en nieuwe wettelijke verplichtingen. De uitbetaling is afhankelijk van de daadwerkelijke noodzaak, zoals blijkt uit monitoring.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de financiering voor Veilig Thuis te verhogen uitgebreid besproken. De gemeente Bergen wil een extra bijdrage van €101.302 beschikbaar stellen aan de GGD Hollands Noorden, bovenop de reeds begrote €46.000. Vanaf 2020 wordt een structureel bedrag van €81.337 ten laste gebracht van de stelpost Sociaal Domein.
Zorgen over stijgende kosten
...
Peter de Lange van D66 uitte zijn zorgen over de stijgende kosten: "Het lijkt wel of we in een zorgmaatschappij terecht zijn gekomen waar we ons onveilig voelen en steeds meer beroep wordt gedaan op Veilig Thuis." Hij vroeg om een kwartaaloverzicht van de meldingen en de afhandeling daarvan.
Hans Peter Corbee van het CDA deelde deze zorgen en vroeg zich af hoe de gemeente de opschaling gaat monitoren. Johanne Hendriks van de PvdA vroeg naar het beleid om te voorkomen dat de eenmalige verhoging structureel wordt.
Positieve reacties en vragen over monitoring
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks benadrukte het belang van meldingen: "Ik heb liever dat ze tien keer naar een melding gaan die niet VT-waardig was dan dat ze het één keer niet doen." Ze vroeg om duidelijkheid over de uitbetaling van de middelen en de rol van het Rijk in de financiering.
Mieke Kauwen van KIES Lokaal vroeg om meer duidelijkheid over de betalingstermijnen en de monitoring van de uitgaven. "We willen eigenlijk dat de Raad hierover geïnformeerd wordt," zei ze.
Wethouder Koster biedt uitleg
Wethouder Yolan Koster-Dreese legde uit dat de toename van meldingen mede komt door een aangescherpte meldcode en dat de inspectie eerder negatief oordeelde over de capaciteit en kwaliteit van Veilig Thuis. "De uitgaven zullen feitelijk pas plaatsvinden als Veilig Thuis kan aantonen dat dit bedrag noodzakelijk is," aldus Koster.
Ze verzekerde de raad dat er regelmatig updates zullen komen over de ontwikkelingen binnen Veilig Thuis. "Als de prognose niet meer realistisch is, houden wij u op de hoogte," voegde ze toe.
Unanieme goedkeuring
Na de discussie stemde de raad unaniem in met het voorstel, dat als A-stuk werd vastgesteld. De extra middelen worden pas uitgekeerd als blijkt dat ze daadwerkelijk nodig zijn, waarmee de gemeente meer grip wil krijgen op de uitgaven.
"Diederik Samsom: 'De grote verbouwing van Nederland is haalbaar en betaalbaar'"
28-02-2019
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat over de energietransitie benadrukt Diederik Samsom dat de verduurzaming van Nederlandse woningen haalbaar is. Met een combinatie van technische innovaties en financiële strategieën wil hij de energierekening van huishoudens verlagen. Maar hoe overtuig je de sceptici?
Tijdens een drukbezocht debat in Bergen presenteerde Diederik Samsom zijn visie op de energietransitie. De voormalige politicus en klimaatexpert sprak over de noodzaak om 7 miljoen woningen en 1 miljoen andere gebouwen in Nederland te verduurzamen voor 2050. "We moeten 1000 gebouwen per dag aanpakken," stelde Samsom. "Dat klinkt als een enorme klus, maar in de jaren '70 bouwden we ook 1000 nieuwe gebouwen per dag."
Samsom legde uit dat de financiering van deze 'grote verbouwing' mogelijk is door slim gebruik te maken van de energierekening. "Tot 2050 betalen we gezamenlijk 700 miljard euro aan energie. Het moet toch mogelijk zijn om een klein deel daarvan te lenen voor investeringen in verduurzaming?" aldus Samsom. Hij benadrukte dat de maandlasten voor huishoudens gelijk moeten blijven, zelfs na de verbouwing.
...
De discussie ging verder over de praktische uitvoering. Samsom pleitte voor een wijkgerichte aanpak, waarbij gemeentes een sleutelrol spelen. "De grootste uitdaging is niet de techniek, maar het menselijk gedrag," zei hij. "Hoe krijg je mensen zover om mee te doen? Dat is de million dollar vraag."
Verschillende raadsleden stelden kritische vragen. Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg hoe sceptische bewoners over de streep getrokken kunnen worden. Samsom antwoordde dat het belangrijk is om verduurzaming te koppelen aan andere verbeteringen in de wijk, zoals meer groen en betere voorzieningen.
Arend Jan van den Beld van de VVD toonde interesse in de financiële ondersteuning voor wijken die voorop willen lopen. Samsom moedigde gemeentes aan om gebruik te maken van subsidies en samen te werken met bewoners die al enthousiast zijn over verduurzaming.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is, maar Samsom bleef optimistisch. "Als we dit allemaal met elkaar doen, dan zijn we in 2050 klaar. Belangrijker nog, in 2030 zijn we flink op weg," besloot hij.
Na Samsoms presentatie nam Wies van Leeuwen, regisseur van de regio, het stokje over om de lokale implicaties van de plannen verder toe te lichten. De avond eindigde met een oproep aan de aanwezigen om de discussie voort te zetten en samen te werken aan een duurzame toekomst.
Energietransitie in Noord-Holland Noord: Een Race Tegen de Klok
28-02-2019
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De regio Noord-Holland Noord staat voor een enorme uitdaging: het realiseren van een duurzame energievoorziening. Tijdens een recent debat werd duidelijk hoe complex en urgent deze opgave is.
Tijdens een drukbezocht debat over de Regionale Energie Transitie in Noord-Holland Noord werd de omvang van de uitdaging duidelijk. "We moeten samen 35 terawattuur aan duurzame energie opwekken," aldus een van de sprekers. Dit betekent dat de regio moet nadenken over de plaatsing van windmolens en zonnepanelen, maar ook over de infrastructuur die nodig is om deze energie te benutten.
Yolan Koster-Dreese, wethouder, benadrukte het belang van samenwerking: "We hebben regisseurs in dienst om ons te helpen met deze uitdagingen." De regio is opgedeeld in 30 energieregio's, die elk hun steentje moeten bijdragen aan de landelijke opgave. "Het is een enorme puzzel," aldus een inspreker, "en we moeten ervoor zorgen dat alle stakeholders betrokken zijn."
...
Een belangrijk onderdeel van de strategie is de Regionale Energiestrategie (RES), die zich richt op de opwekking van elektriciteit en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. "Het klimaatakkoord is onze officiële opdracht," werd er tijdens het debat gezegd. De planning is ambitieus: binnen zes maanden moet er een concept-RES liggen.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg zich af of de windmolens voor de kust meetellen in de opgave. Het antwoord was ontkennend: "Die zijn al van het totaal afgetrokken." Ook de vraag of energiebesparing meetelt, leverde een teleurstellend antwoord op: "Het telt mee in de kwaliteit van je plan, maar niet in de kwantiteit."
De discussie ging verder over de benodigde kennis en kunde binnen de gemeenten. Arend Jan van den Beld van de VVD vroeg zich af welke expertise nodig is. "Het raakt zoveel disciplines," was het antwoord. Gemeenten moeten investeren in kennis en mogelijk nieuw personeel om de energietransitie te realiseren.
De avond werd afgesloten met een vooruitblik door wethouder Koster-Dreese. Ze sprak over een versnellingsagenda en de samenwerking met andere gemeenten. "We hebben een fantastisch platform duurzaamheid en coöperatie Bergen Energie," zei ze hoopvol. De komende maanden zal de raad meer informatie ontvangen over de voortgang van de energietransitie.
Het debat maakte duidelijk dat de energietransitie een complexe en urgente opgave is, die vraagt om samenwerking, innovatie en daadkracht. De regio Noord-Holland Noord staat voor een uitdaging die niet alleen technisch, maar ook sociaal en economisch van aard is.
Gemeenteraadsvergadering in Schoorl: Financiële Uitgangspunten en Gemeenschappelijke Regelingen Onder de Loep
14-02-2019
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een lange en intensieve commissievergadering in De Blinkerd in Schoorl werden de financiële uitgangspunten en gemeenschappelijke regelingen van de gemeente besproken. De avond, geleid door Roel Oudeboon van KIES Lokaal, kende een breed scala aan onderwerpen, variërend van de financiële kaders tot de uitdagingen binnen de werkorganisatie Boeg en de Veiligheidsregio Noord.
De vergadering begon met de bespreking van de vernieuwde financiële uitgangspunten voor 2019. Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over het loslaten van de koppeling aan de gemeentelijke CAO en de toelating van negatieve algemene reserves. "Waarom staan we negatieve reserves toe, terwijl dat eerder niet mocht?" vroeg hij zich af. Jan Houtenbos, wethouder, legde uit dat het resultaat van stevige onderhandelingen was en dat er in de toekomst wellicht eenvoudiger regelingen mogelijk zijn.
Alexandra Otto van D66 vroeg om een mondelinge toelichting op de verhoging per 2023, terwijl Peter van Huissteden van de PvdA zijn instemming betuigde met de vernieuwde kaders. "Het is meer dan logisch dat we op deze manier proberen enige duidelijkheid te krijgen," aldus Van Huissteden.
...
De discussie over de werkorganisatie Boeg bracht vragen over de Omgevingswet en de financiële risico's met zich mee. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks vroeg zich af wanneer er voorstellen naar de raad zouden komen, terwijl Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES zijn zorgen uitte over het strategisch personeelsbeleid en de financiële implicaties daarvan.
Bij de bespreking van de Veiligheidsregio Noord vroeg Valkering opnieuw aandacht voor de aanrijtijden van de brandweer en de ambities rondom de Omgevingswet. Burgemeester Hetty Hafkamp benadrukte dat er continu aandacht is voor de aanrijtijden, maar dat er geen verbetering mogelijk is zonder onrealistische investeringen.
De GGD-discussie draaide om de rol van Veilig Thuis en de bovenwettelijke taken. Yolan Koster-Dreese, wethouder, legde uit dat Veilig Thuis niet in de kaderbrief staat omdat het geen onderdeel is van de gemeenschappelijke regeling, maar dat er wel gewerkt wordt aan een betere governance.
Tot slot werd het tekort van 5,5 ton bij het Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland besproken. Koster-Dreese gaf aan dat er pilots worden uitgevoerd om te kijken hoe de structuur verbeterd kan worden en dat er gezocht wordt naar een oplossing voor het tekort.
Alle stukken werden uiteindelijk als A-stukken doorgeleid naar de raad, zonder dat er amendementen werden aangekondigd. De vergadering werd afgesloten met een besloten gedeelte, waarbij de deuren van de zaal werden gesloten voor degenen die er niets te zoeken hadden.
Nieuwe Financiële Uitgangspunten voor Noord-Holland Noord: Een Stap Vooruit of Terug?
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen boog zich op 14 februari over de vernieuwde Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) 2019. Deze nieuwe richtlijnen, die de versie uit 2012 vervangen, moeten duidelijkere financiële kaders bieden voor de regio Noord-Holland Noord. Maar niet iedereen is overtuigd van de veranderingen.
Tijdens de commissievergadering opende Roel Oudeboon van KIES Lokaal de discussie over de FUGR 2019. "Het kan nog een lange avond worden, maar het kan ook vrij snel afgelopen zijn," merkte hij op, verwijzend naar de volle agenda van de avond.
Klaas Valkering van het CDA had kritische vragen over de wijzigingen. "Waarom is de koppeling aan de gemeentelijke CAO losgelaten voor de loonprijsindexatie?" vroeg hij. Ook uitte hij zijn zorgen over het toestaan van negatieve algemene reserves in de nieuwe regeling, iets wat in de oude versie niet mogelijk was.
...
Alexandra Otto van D66 vroeg om een mondelinge toelichting op de verhoging per 2023, terwijl Peter van Huissteden van de PvdA zijn steun uitsprak voor de vernieuwde uitgangspunten. "Het is meer dan logisch dat we op deze manier proberen enige duidelijkheid te krijgen in de kadernota's," zei hij.
Wethouder Jan Houtenbos benadrukte dat de nieuwe richtlijnen het resultaat zijn van stevige onderhandelingen tussen verschillende regio's en gemeenschappelijke regelingen. "Dit is een kwestie geweest van geven en nemen," legde hij uit. Hij suggereerde dat de regeling in de toekomst mogelijk nog verder vereenvoudigd kan worden.
Ondanks de zorgen van Valkering, die aangaf "wat te vinden" van de negatieve reserves, leek er voldoende steun te zijn om het voorstel als A-stuk door te geleiden naar de raad. "Ik zie instemming," concludeerde Oudeboon.
De uiteindelijke beslissing over de FUGR 2019 wordt op 7 maart verwacht. Het blijft spannend of alle 18 gemeenteraden in de regio akkoord zullen gaan met de voorgestelde veranderingen.
Gemeenteraad Bergen Steunt Kadernota 2020 van Werkorganisatie BUCH
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. De nota, die de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020 bevat, richt zich op duurzaamheid, de Omgevingswet en strategisch personeelsbeleid.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH goed te keuren, uitvoerig besproken. De nota legt de nadruk op belangrijke doelen zoals duurzaamheid, de invoering van de Omgevingswet en strategisch personeelsbeleid. Hoewel de financiële gevolgen voornamelijk beperkt blijven tot indexatie, werden er zorgen geuit over enkele risico's, zoals het beperkte budget voor de Omgevingswet en het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie en stelde vast dat er geen opmerkingen waren over de vuilverbrandingscentrale. "Kunnen we dit als A-stuk doorzetten?" vroeg hij, waarmee hij de vergadering op gang bracht.
...
Alexandra Otto van D66 vroeg om een toelichting op de verhoging per 2023. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks sloot zich hierbij aan en uitte haar zorgen over het beperkte budget voor de Omgevingswet. "Het beperkte budget beperkt deze ontwikkelingen en vormt dus een risico op korte termijn," benadrukte ze.
Klaas Valkering van het CDA miste in de kadernota een aanpak voor de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA). "Dat kan extra proceskosten met zich meebrengen," waarschuwde hij.
Wethouder Jan Houtenbos reageerde op de vragen en verduidelijkte dat de kadernota de kaders schetst voor de begroting van 2020. "We hebben nog een aantal weken de tijd om de begroting op te stellen," zei hij. Houtenbos verzekerde dat er geen extra budget nodig is voor het strategisch personeelsbeleid en dat dit uit de bestaande budgetten wordt betaald.
Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES had een amendement ingediend, maar besloot dit niet in de commissie te bespreken. "Het amendement ligt er eigenlijk voor de Raad en niet voor deze Commissie," legde hij uit.
Uiteindelijk werd het voorstel met de toezegging dat er aandacht wordt besteed aan de WNRA, als A-stuk doorgeleid naar de Raad. "Het stuk gaat dus als A-stuk door naar de raad vanavond," concludeerde Oudeboon.
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Veiligheidsregio: Zorgen over Omgevingswet en Cyberveiligheid
14-02-2019 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel vraagt om een positieve zienswijze, maar roept vragen op over de Omgevingswet en cyberveiligheid.
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen stond de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord centraal. Het voorstel vraagt de raad om een positieve zienswijze, maar niet zonder zorgen en vragen vanuit de raadsleden. De kadernota legt de focus op het verkleinen van risico's en het beperken van leed bij incidenten, met een nadruk op samenwerking en preventie.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over de ambities van de veiligheidsregio met betrekking tot de Omgevingswet. "Als gemeente hebben we gezegd: we gaan voor de basis op orde. Het moet niet zo zijn dat onze gemeenschappelijke regelingen kiezen voor de top van de top met alle kosten die daarbij komen," aldus Valkering. Hij vroeg om regionale afstemming om te voorkomen dat de kosten voor de gemeente Bergen de pan uit rijzen.
...
Daarnaast vroeg Valkering aandacht voor de aanrijtijden van de brandweer, die volgens hem niet in de kaderbrief stonden. "Kunnen we daar iets mee? Kan dat misschien worden meegenomen in de zienswijze?" vroeg hij zich af. Burgemeester Hetty Hafkamp reageerde hierop door te benadrukken dat er al veel aandacht is voor de aanrijtijden, maar dat verbetering lastig is zonder onrealistische maatregelen zoals het bouwen van een nieuwe brandweerkazerne in Bergen aan Zee.
Cyberveiligheid was een ander belangrijk punt van discussie. Cees Roem van de VVD vroeg zich af of cyberveiligheid niet al voldoende was opgenomen in het integraal veiligheidsbeleid. Ambtelijke ondersteuning Saskia de Groot verduidelijkte dat de veiligheidsregio dit onderwerp als actiepunt heeft opgenomen, aanvullend op het bestaande beleid. "Het is niet zo dat we nu met ons allen op onze handen gaan zitten en afwachten tot 2020," verzekerde De Groot.
Het debat eindigde met de vraag of het voorstel als een A-stuk door kon naar de raad. Ondanks de zorgen en vragen, leek er voldoende vertrouwen te zijn om het voorstel verder te bespreken in de gemeenteraad. "Mag ik vaststellen dat het als een A-stuk door kan naar de raad?" vroeg Roel Oudeboon van KIES Lokaal, waarmee hij de vergadering afsloot.