Kies een periode
Kalender
Vergaderingen
02-12-2025 19:00 - Raadzaal Molenweidtje 2, 1862 BC Bergen Vergadering Raadsinformatieavond Sessie A 02-12-2025
1 Opening door voorzitter Swart
2 Presentatie stand van zaken participatiebeleid 2025
3 Toelichting Nota Grondbeleid en Nota Grondprijsbeleid
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een nieuw grondbeleid voor de periode 2025-2029 vast te stellen. Dit beleid richt zich op het bevorderen van betaalbare woningbouw, het behouden van de ruimtelijke kwaliteit en identiteit van de gemeente, en het stimuleren van duurzame gebiedsontwikkeling. Er wordt ook aandacht besteed aan financieel verantwoord en transparant grondbeleid, en het versterken van samenwerking met marktpartijen en inwoners. De raad wil enkele bestaande beleidsuitgangspunten behouden, zoals het actief risicomanagement en de jaarlijkse actualisatie van grondexploitaties. Daarnaast worden enkele punten aangepast, zoals de mogelijkheid voor het college om zonder raadsbesluit gronden aan te kopen tot een bepaald bedrag. De invloed van de nieuwe Omgevingswet wordt ook meegenomen in de wijzigingen. Het voorgestelde beleid wordt gezien als noodzakelijk binnen de huidige beleids- en financiële kaders. De gemeente Bergen werkt samen met regionale partners en voert een actief risicomanagement om financiële risico's te beheersen. Na vaststelling wordt het nieuwe grondbeleid gepubliceerd en toegepast op nieuwe initiatieven en gebiedsontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Nota Grondbeleid 2025-2029 Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid 2025-2029 gemeente Bergen". Het voorstel beoogt de vaststelling van strategische en financiële doelen voor het grondbeleid van de gemeente Bergen voor de periode 2025-2029. De nadruk ligt op het bevorderen van woningbouw met een focus op betaalbaarheid, het behouden van ruimtelijke kwaliteit en identiteit, het stimuleren van duurzame gebiedsontwikkeling, en het waarborgen van financieel verantwoord en transparant grondbeleid. Daarnaast wordt samenwerking met marktpartijen en inwoners versterkt en wordt transparante besluitvorming en verantwoording nagestreefd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke strategische en financiële doelen. Het bevat ook specifieke beleidsuitgangspunten en wijzigingen ten opzichte van de vorige nota. De volledigheid is goed, hoewel de financiële dekking van de risico's en de participatie van inwoners verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het voorstel vaststellen. De raad bepaalt de strategische richting van het grondbeleid en houdt toezicht op de uitvoering via jaarlijkse rapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de mate van actief grondbeleid, de focus op betaalbare woningbouw, en de balans tussen financiële risico's en maatschappelijke doelen. Ook moet de raad beslissen over de flexibiliteit in gronduitgifte (verkoop vs. erfpacht).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en evaluatiemomenten. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking van risico's kan specifieker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondbeleid 2025-2029 vast te stellen en de Nota Grondbeleid 2019-2022 in te trekken.
Participatie:
Er is geen directe participatie bij de totstandkoming van de nota, maar participatie wordt wel gestimuleerd bij de uitvoering van beleidsdoelstellingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en integraal onderdeel van het voorstel, met nadruk op klimaatadaptatie en circulaire economie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, vooral bij actief grondbeleid. Risico's worden jaarlijks inzichtelijk gemaakt via de Nota Actualisatie Grondexploitaties. De bestemmingsreserve grote projecten dient als weerstandsvermogen, met de mogelijkheid om de Algemene reserve aan te spreken indien nodig. Echter, de specifieke dekking van financiële risico's kan verder worden uitgewerkt. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 gemeente Bergen". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuw grondprijsbeleid voor de periode 2025-2029. De nota introduceert een functioneel grondprijsbeleid waarbij de grondwaarde afhankelijk is van de locatie en functie van het vastgoed. Het beleid streeft naar marktconforme prijzen en een waardebepaling die gelijkgeschakeld is met de markt. Er wordt een jaarlijkse actualisatie van de grondprijzenbrief voorgesteld om marktveranderingen tijdig te verwerken. Na twee jaar zal de werking van de nota geëvalueerd worden. De nota van 2020 wordt ingetrokken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke uitgangspunten, een evaluatieplan, en benoemt de risico's en financiële implicaties. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de Nota Grondprijsbeleid. Dit omvat het goedkeuren van de uitgangspunten en voorwaarden die in de nota zijn opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van marktconformiteit en flexibiliteit in het grondprijsbeleid. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe maatschappelijke doelen, zoals sociale woningbouw en duurzaamheid, worden geïntegreerd in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke uitgangspunten en een tijdsgebonden evaluatie. Echter, de meetbaarheid van succescriteria is niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van alternatieven kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondprijsbeleid 2025-2029 vast te stellen en de nota van 2020 in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om input van belanghebbenden te verkrijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er is rekening gehouden met gemeentelijke ambities op het gebied van energie, klimaatadaptatie, circulair bouwen en maatschappelijk verantwoord grondgebruik.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen aan het besluit verbonden. De nota vormt echter een kader voor toekomstige gronduitgifte en inkomstenverwerving. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar het beleid is bedoeld om marktconforme prijzen te waarborgen, wat financiële stabiliteit kan bevorderen.
4 Toelichting Nota aanpak Oneigenlijk gebruik gemeentegrond Bergen
Samenvatting
De gemeente Bergen overweegt een plan om oneigenlijk gebruik van gemeentegrond aan te pakken. Dit betreft situaties waarin inwoners zonder toestemming gemeentelijke grond gebruiken, bijvoorbeeld voor tuinuitbreiding of opslag. Uit een inventarisatie blijkt dat er op 1.880 locaties sprake is van dergelijk gebruik. Het plan is om in 2026 te starten met het beoordelen en eventueel legaliseren of beëindigen van deze situaties. Het doel is om de openbare ruimte beter bereikbaar te maken en bij te dragen aan een klimaatbestendige leefomgeving. Er wordt een gestructureerde aanpak voorgesteld, waarbij communicatie met betrokkenen centraal staat om weerstand en juridische procedures te minimaliseren. De gemeente wil beginnen met de meest urgente gevallen en heeft extra personeel nodig voor de uitvoering. De kosten worden geschat op €220.000 per jaar over vier jaar. Het plan wordt besproken in de raadsvergadering van december 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Nota oneigenlijk gebruik gemeentegrond
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond in Bergen, waar inwoners zonder toestemming gemeentelijke grond gebruiken, vaak voor tuinuitbreiding. Er zijn 1.880 gevallen geïdentificeerd. Het plan is om deze situaties te beoordelen en te legaliseren of te beëindigen. Het voorstel omvat een stapsgewijze aanpak, met aandacht voor communicatie en juridische zorgvuldigheid. Er zijn financiële implicaties en extra personeelsbehoeften voor de uitvoering. Duurzaamheid speelt een rol in de herinrichting van de grond. Er is geen formeel participatietraject, maar wel een communicatiestrategie om betrokkenen te informeren en te betrekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de problematiek, de juridische en beleidsmatige kaders, en de geplande aanpak. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de exacte financiële opbrengsten uit mogelijke grondverkoop.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een beslissende rol in het vaststellen van de kaders voor de aanpak van het oneigenlijk grondgebruik.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de aanpak, de inzet van extra middelen en personeel, en de balans tussen handhaving en legalisering van het grondgebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden planning. Echter, de meetbaarheid van succes en de haalbaarheid van de financiële opbrengsten zijn minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de financiële dekking op lange termijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen, waarmee de aanpak van het oneigenlijk gebruik van gemeentegrond wordt goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen formeel participatietraject geweest, maar er wordt ingezet op zorgvuldige communicatie met betrokkenen en de mogelijkheid voor bewoners om hun zienswijze te geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor klimaatadaptieve en natuurinclusieve inrichting van de teruggenomen gronden.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen ongeveer €220.000 per jaar voor vier jaar, met extra personeelsbehoeften. Er is een budget van €50.000 beschikbaar voor de eerste fase. De financiële dekking voor de lange termijn is nog onzeker, afhankelijk van de snelheid van herinrichting en mogelijke grondverkoop.
5 Sluiting
02-12-2025 19:30 - Commissiezaal Molenweidtje 2, 1862 BC Bergen Vergadering Raadsinformatieavond Sessie B 02-12-2025
2 Presentatie Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier over waterveiligheid
3 Sluiting
04-12-2025 19:30 - Raadzaal Molenweidtje 2, 1862 BC Bergen Vergadering Algemene Raadscommissie Sessie A 04-12-2025
2 Spreekrecht
Inspreker bij agendapunt 2 Rijksweg 47a
Bespreking van consulterende stukken - input voor het college
3 Consultatie TAM IMRO Omgevingsplan Kogendijk 86
Bespreking van besluitvormende stukken - advisering aan de raad
4 Omgevingsvergunning definitieve VVGB Rijksweg 47a Schoorl
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl. Het plan is om 16 woonstudio's te realiseren voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, die er tijdelijk kunnen verblijven. De verdeling is gelijkmatig over deze drie groepen. De woonstudio's zullen deel uitmaken van de bestaande bebouwing en voorzien zijn van gezamenlijke voorzieningen zoals een tuin en terras. Het plan wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) nodig is van de raad. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het ontwerp. Het college onderzoekt ook of de locatie geschikt is voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers). De gemeenteraad moet beslissen of zij de VVGB afgeven, waarna het college de omgevingsvergunning kan verlenen. Het plan voldoet aan de wettelijke eisen voor duurzaamheid en geluidshinder, hoewel er enkele overschrijdingen zijn die door het maatschappelijk belang worden gerechtvaardigd.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel
Titel en samenvatting:
Titel: Besluit omgevingsvergunning/definitieve VVGB – Rijksweg 47a Schoorl (16 woonstudio’s voor jongeren, spoedzoekers en statushouders met tijdelijk verblijf).
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de verbouwing van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl tot 16 woonstudio's. Deze zijn bedoeld voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, met een tijdelijke verblijfsduur. Het plan omvat gezamenlijke voorzieningen zoals een groentetuin en terras. De raad wordt gevraagd een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) af te geven, noodzakelijk vanwege de afwijking van het bestemmingsplan. Het project streeft naar integratie en biedt een oplossing voor het tekort aan woonruimte voor de genoemde doelgroepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat een ruimtelijke onderbouwing, akoestisch onderzoek en een Nota Zienswijzen. Alle relevante aspecten, zoals milieu, geluid en ruimtelijke ordening, zijn behandeld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een VVGB, wat essentieel is voor de voortgang van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afwijking van het bestemmingsplan accepteert en of zij het maatschappelijk belang van tijdelijke huisvesting voor de doelgroepen zwaarder laat wegen dan de overschrijding van de geluidgrenswaarden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woonstudio's en de doelgroep. Het is tijdgebonden door de tijdelijke aard van de huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Zienswijzen vast te stellen en een definitieve VVGB af te geven.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst voor omwonenden georganiseerd, waarbij vragen zijn beantwoord. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; het plan voldoet aan wettelijke eisen en er worden zonnepanelen geïnstalleerd.
Financiële gevolgen:
De kosten van het bouwplan zijn voor de aanvrager. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de aanvrager. De gemeente ontvangt leges voor de omgevingsvergunning. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, behalve mogelijke vergoedingen voor de opvang van statushouders.
5 Rondvraag
6 Sluiting
04-12-2025 19:30 - Commissiezaal Molenweidtje 2, 1862 BC Bergen Vergadering Algemene Raadscommissie Sessie B 04-12-2025
2 Spreekrecht
Inspreker over agendapunt 3: Evaluatie horecabeleid gemeente Bergen
Bespreking van besluitvormende stukken - advisering aan de raad
3 Evaluatie horecabeleid gemeente Bergen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om het horecabeleid te herzien. Dit besluit is gebaseerd op een evaluatie die aantoont dat het huidige beleid niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de marktontwikkelingen. De voorgestelde herziening richt zich op maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca en de integratie van nieuwe concepten zoals afhaal en bezorgdiensten. Het doel is om voldoende ruimte te bieden voor ondernemerschap, terwijl een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid behouden blijft. De raad zal beslissen of deze evaluatie als basisdocument voor de herziening wordt vastgesteld. Na goedkeuring start het college met de herziening van het beleid, waarbij participatie van ondernemers en inwoners een belangrijke rol speelt. De volledige herziening is gepland voor het eerste kwartaal van 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie Horecabeleid Bergen". Het voorstel betreft de evaluatie van het huidige horecabeleid in de gemeente Bergen, dat niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de actuele marktontwikkelingen. Het voorstel beoogt een herziening van het beleid met aandacht voor maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca, en planologische inpassing van nieuwe concepten zoals afhaal, bezorg en blurring. Het doel is om ruimte te bieden voor ondernemerschap binnen een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van het huidige horecabeleid en schetst duidelijke kaders voor de herziening. Er zijn echter geen concrete beleidswijzigingen opgenomen, wat begrijpelijk is gezien het stadium van het proces.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de evaluatie vast te stellen en de uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid te bekrachtigen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de richting en kaders voor het nieuwe beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen ondernemerschap en leefbaarheid, de noodzaak van een portiersplicht, en de mate van flexibiliteit in terrasregels. Ook moet worden besloten hoe nieuwe horeca-concepten planologisch worden ingepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral kaders en richtlijnen biedt zonder specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de kaders moet nog plaatsvinden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie en de voorgestelde uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met eerdere bijeenkomsten en enquêtes voor ondernemers en inwoners. In het vervolgtraject wordt verdere participatie gepland om breed draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor circulair materiaalgebruik, energiezuinige bedrijfsvoering en afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van € 25.000 opgenomen voor de herziening van het horecabeleid, gedekt in de tweede bestuursrapportage. Dit budget is bedoeld voor participatie, onderzoek en het opstellen van de nieuwe horecanota.
4 Belastingverordeningen 2026: Afvalstoffenheffing, Forensenbelasting, Kwijtscheldingsregels gemeentelijke belastingen, Leges en tarieventabel, Lijkbezorgingsrechten en tarieventabel, Marktgelden, Onroerende-zaakbelastingen, Parkeerbelasting en tarieventabel, Precariobelasting en tarieventabel, Rioolheffing, Toeristenbelasting, Watertoeristenbelasting.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om op 11 december 2025 te beslissen over de belastingverordeningen voor 2026. Het voorstel omvat het vaststellen van verschillende belastingverordeningen, zoals afvalstoffenheffing, forensenbelasting en toeristenbelasting. Er wordt voorgesteld om de tarieven voor sommige belastingen te indexeren met 2% of 4,2%, afhankelijk van de belastingsoort. Daarnaast zijn er specifieke verhogingen voorgesteld, zoals een verhoging van € 0,30 voor de toeristenbelasting en € 0,05 voor de parkeerbelasting per uur. De raad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het doel is om de belastingtarieven in lijn te brengen met de begroting van 2026 en de financiële uitgangspunten die daarin zijn opgenomen. De verordeningen moeten voor 1 januari 2026 bekendgemaakt worden, zodat de nieuwe tarieven vanaf die datum kunnen ingaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2026, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van inflatiecorrectie en kostendekkendheid. Er is een indexering van 2% voor bepaalde belastingen en een verhoging van 4,2% voor onroerende zaakbelastingen en forensenbelasting. Het voorstel is een technische vertaling van de begroting 2026 naar belastingtarieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de belastingverordeningen en tariefmutaties specificeren. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de onderliggende redenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het voorstel vereist dat de raad de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefwijzigingen en indexeringen. Er moet worden overwogen of de verhogingen in lijn zijn met de financiële doelen en de impact op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tariefaanpassingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op verschillende bevolkingsgroepen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vertaalt de begrote opbrengsten naar belastingtarieven. Er is een indexering en verhoging van tarieven om de begrotingsdoelen te halen. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, maar er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten vermeld.
5 Tweede voortgangsrapportage 2025 werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een zienswijze met betrekking tot de begrotingswijziging van de tweede voortgangsrapportage 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging en het bestuur van BUCH te verzoeken om doorlopende informatie over de kwaliteitsverbetering van de organisatie en de efficiëntie van processen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en er worden geen specifieke risico's genoemd in de rapportage. Na besluitvorming zal het bestuur van BUCH geïnformeerd worden over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze begrotingswijziging tweede voortgangsrapportage 2025 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de raad in te stemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de tweede voortgangsrapportage van 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt tevens gevraagd om het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te verzoeken de raad te blijven informeren over de voortgang van de organisatieverbeteringen en de financiële impact daarvan op de gemeentelijke bijdragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid van de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven over de voorgestelde begrotingswijziging en kan daarbij aandachtspunten meegeven aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en of zij aanvullende eisen of verzoeken willen stellen aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH, zoals het verzoek om voortdurende informatievoorziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de impact van de organisatieverbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. Er is geen specifieke dekking voor deze verhogingen genoemd, maar de effecten zijn verwerkt in de primaire begrotingen van de gemeenten.
6 Tweede Firap (Financiële Tussenrapportage) 2025
Samenvatting
Op 11 december 2025 zal de gemeenteraad een besluit nemen over de tweede financiële rapportage (Firap) van 2025. Deze rapportage maakt deel uit van de vastgestelde planning- en controlcyclus en bevat de laatste wijzigingen in de begroting van het huidige jaar. Het doel is om de begroting te actualiseren voordat de jaarrekening wordt opgesteld, zodat er geen onrechtmatigheden ontstaan. Het verwachte financiële resultaat van de Firap 2025 is een voordeel van 2,7 miljoen euro voor 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro voor 2026. Dit komt voornamelijk door het doorschuiven van budgetten naar 2026. Zonder deze verschuivingen is er een voordeel van 0,9 miljoen euro. De verwachting is dat 2025 eindigt met een positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro, mede dankzij extra afdrachten van het Rijk. De gemeenteraad zal deze financiële rapportage bespreken en besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "2e Firap 2025". Het doel is om de laatste mutaties van het huidige begrotingsjaar aan de raad voor te leggen, zodat de begroting voor de start van de jaarrekening is geactualiseerd. Dit voorkomt onrechtmatigheden in het jaarrekeningtraject. Het voorstel resulteert in een voordeel van 2,7 miljoen euro in 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro in 2026. Het saldo voor 2025 is positief beïnvloed door extra afdrachten van het Rijk en interne mutaties, resulterend in een verwacht positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro aan het einde van 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de financiële rapportage en de P&C-cyclus. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële mutaties en de impact op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begroting te actualiseren en vast te stellen, zodat deze aansluit bij de huidige financiële situatie en toekomstige jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële mutaties en de bijbehorende verschuivingen in budgetten. Dit kan invloed hebben op prioriteiten en toekomstige financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat de financiële rapportage aansluit bij de actuele situatie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief saldo van 2,7 miljoen euro voor 2025, voornamelijk door budgetverschuivingen en extra afdrachten van het Rijk. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, maar er is geen specifieke dekking nodig gezien het positieve saldo.
7 Sluiting
11-12-2025 19:30 - Raadzaal Molenweidtje 2, 1862 BC Bergen Vergadering Gemeenteraad 11-12-2025
1 Opening
3 Vragenhalfuur
4 Bepalen stemvolgorde bij hoofdelijke stemming
5 Vaststellen lijst bestuurlijke toezeggingen
6 Vaststellen afdoeningsadviezen lijst ingekomen stukken
7 Vaststellen afdoeningsvoorstellen lijst moties en amendementen
Hamerstukken
8 Verantwoording besteding fractievergoedingen 2024 en fractiebudget 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 11 december 2025 de verantwoording van de besteding van fractievergoedingen voor 2024 en het fractiebudget voor 2025. De griffier stelt voor om de uitgaven van 2024 vast te stellen en bepaalde bedragen terug te vorderen van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Fracties moeten jaarlijks verantwoording afleggen over hun uitgaven, ondersteund door betaalbewijzen. Het fractievoorzittersoverleg controleert deze verantwoordingen en adviseert de raad. De raad beslist uiteindelijk over de definitieve tegemoetkoming aan de fracties. Als het voorstel wordt goedgekeurd, worden de betrokken fracties geïnformeerd en vinden de verrekeningen plaats.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verantwoording besteding fractievergoedingen 2024 en fractiebudget 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de besteding van fractievergoedingen voor het jaar 2024 en de verrekening van overschotten voor bepaalde fracties. Fracties moeten jaarlijks verantwoording afleggen over hun ontvangen vergoedingen, en eventuele overschotten worden teruggevorderd. Het fractievoorzittersoverleg heeft de verantwoordingen besproken en brengt advies uit aan de raad, die de definitieve tegemoetkoming vaststelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante beleidskaders en bijlagen die de financiële afrekeningen en verordeningen bevatten.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de definitieve tegemoetkoming aan de fracties op basis van de verantwoordingen en het advies van het fractievoorzittersoverleg.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de verantwoordingen en eventuele terugvorderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële cijfers en verantwoordingsprocedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verantwoordingen van de fractievergoedingen vast te stellen en de voorgestelde verrekeningen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne gemeentelijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de terugvordering van overschotten van bepaalde fracties. Het voorstel geeft aan dat de verrekening binnen de gestelde kaders past, maar er is geen specifieke dekking nodig omdat het om terugvorderingen gaat.
9 Toestemming verlenen tot het treffen van de regeling GISD (gemeenschappelijke inkoop sociaal domein) regio Alkmaar
Samenvatting
In de regio Alkmaar overweegt men een nieuwe samenwerkingsvorm voor de inkoop van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en leerlingenvervoer. De huidige samenwerking binnen het Netwerk Organisatie Regio Alkmaar (NORA) is niet optimaal en vereist veel overleg. Het Ministerie van VWS heeft gemeenten gevraagd hun samenwerkingsverbanden te versterken. Daarom wordt er gekeken naar de oprichting van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) genaamd GISD Regio Alkmaar. Deze BVO zou de inkoop en contractbeheer voor de zes betrokken gemeenten coördineren, zonder dat de beleidsvrijheid van de gemeenten wordt aangetast. De gemeenteraden moeten nog toestemming geven voor deze regeling. Het doel is om de BVO per 1 januari 2026 operationeel te maken. De BVO krijgt een eigen juridische identiteit en het personeel van de gemeente Alkmaar zal overgaan naar de BVO. De gemeenteraden behouden hun controlerende rol door middel van een kadernota en begroting. Er zijn geen alternatieven die voldoen aan de eisen van het Rijk, behalve een zwaardere samenwerkingsvorm die meer bestuurlijke drukte met zich meebrengt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toestemming treffen van de regeling GISD
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toestemming treffen van de regeling GISD". Het voorstel betreft de oprichting van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) voor de gemeenschappelijke inkoop binnen het sociaal domein in de regio Alkmaar. Dit initiatief volgt op de vraag van het Ministerie van VWS om samenwerkingsverbanden te versterken. De BVO zal zich richten op inkoop, contractbeheer en regionale beleidscoördinatie zonder de beleidsruimte van individuele gemeenten aan te tasten. Het voorstel vraagt de raad om toestemming te geven voor deze regeling, die de huidige informele samenwerking formaliseert.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak, de structuur van de BVO, en de taken die het zal uitvoeren. Er zijn echter enkele aspecten, zoals de specifieke financiële implicaties en risico's, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming geven voor het treffen van de regeling GISD. Hoewel de beleidsruimte van de gemeenten niet wordt aangetast, is de raad betrokken bij het goedkeuren van de oprichting van de BVO en het geven van zienswijzen op de kadernota en begroting.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de oprichting van de BVO als de gekozen vorm van samenwerking. Dit omvat het afwegen van de voordelen van een formele structuur tegen de mogelijke toename van afstand tot de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en een tijdlijn biedt, ontbreken meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en risico's kunnen beter worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor het treffen van de regeling GISD.
Participatie:
Er is beperkte participatie beschreven. De ondernemingsraad van Alkmaar is geïnformeerd, maar er is geen bredere maatschappelijke participatie, wat logisch is gezien de organisatorische aard van de verandering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de reeds bestaande personeelslasten en aanvullende budgetten voor huisvesting en administratie. Deze zijn opgenomen in de begroting van 2026. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe deze kosten worden gedekt, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Hamerstukken/ Bespreekstukken afhankelijk van de Algemene Raadscommissie d.d. 4 december 2025
10 Omgevingsvergunning definitieve VVGB Rijksweg 47a Schoorl
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl. Het plan is om 16 woonstudio's te realiseren voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, die er tijdelijk kunnen verblijven. De verdeling is gelijkmatig over deze drie groepen. De woonstudio's zullen deel uitmaken van de bestaande bebouwing en voorzien zijn van gezamenlijke voorzieningen zoals een tuin en terras. Het plan wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) nodig is van de raad. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het ontwerp. Het college onderzoekt ook of de locatie geschikt is voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers). De gemeenteraad moet beslissen of zij de VVGB afgeven, waarna het college de omgevingsvergunning kan verlenen. Het plan voldoet aan de wettelijke eisen voor duurzaamheid en geluidshinder, hoewel er enkele overschrijdingen zijn die door het maatschappelijk belang worden gerechtvaardigd.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel
Titel en samenvatting:
Titel: Besluit omgevingsvergunning/definitieve VVGB – Rijksweg 47a Schoorl (16 woonstudio’s voor jongeren, spoedzoekers en statushouders met tijdelijk verblijf).
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de verbouwing van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl tot 16 woonstudio's. Deze zijn bedoeld voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, met een tijdelijke verblijfsduur. Het plan omvat gezamenlijke voorzieningen zoals een groentetuin en terras. De raad wordt gevraagd een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) af te geven, noodzakelijk vanwege de afwijking van het bestemmingsplan. Het project streeft naar integratie en biedt een oplossing voor het tekort aan woonruimte voor de genoemde doelgroepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat een ruimtelijke onderbouwing, akoestisch onderzoek en een Nota Zienswijzen. Alle relevante aspecten, zoals milieu, geluid en ruimtelijke ordening, zijn behandeld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een VVGB, wat essentieel is voor de voortgang van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afwijking van het bestemmingsplan accepteert en of zij het maatschappelijk belang van tijdelijke huisvesting voor de doelgroepen zwaarder laat wegen dan de overschrijding van de geluidgrenswaarden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woonstudio's en de doelgroep. Het is tijdgebonden door de tijdelijke aard van de huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Zienswijzen vast te stellen en een definitieve VVGB af te geven.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst voor omwonenden georganiseerd, waarbij vragen zijn beantwoord. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; het plan voldoet aan wettelijke eisen en er worden zonnepanelen geïnstalleerd.
Financiële gevolgen:
De kosten van het bouwplan zijn voor de aanvrager. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de aanvrager. De gemeente ontvangt leges voor de omgevingsvergunning. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, behalve mogelijke vergoedingen voor de opvang van statushouders.
11 Evaluatie horecabeleid gemeente Bergen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om het horecabeleid te herzien. Dit besluit is gebaseerd op een evaluatie die aantoont dat het huidige beleid niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de marktontwikkelingen. De voorgestelde herziening richt zich op maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca en de integratie van nieuwe concepten zoals afhaal en bezorgdiensten. Het doel is om voldoende ruimte te bieden voor ondernemerschap, terwijl een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid behouden blijft. De raad zal beslissen of deze evaluatie als basisdocument voor de herziening wordt vastgesteld. Na goedkeuring start het college met de herziening van het beleid, waarbij participatie van ondernemers en inwoners een belangrijke rol speelt. De volledige herziening is gepland voor het eerste kwartaal van 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie Horecabeleid Bergen". Het voorstel betreft de evaluatie van het huidige horecabeleid in de gemeente Bergen, dat niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de actuele marktontwikkelingen. Het voorstel beoogt een herziening van het beleid met aandacht voor maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca, en planologische inpassing van nieuwe concepten zoals afhaal, bezorg en blurring. Het doel is om ruimte te bieden voor ondernemerschap binnen een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van het huidige horecabeleid en schetst duidelijke kaders voor de herziening. Er zijn echter geen concrete beleidswijzigingen opgenomen, wat begrijpelijk is gezien het stadium van het proces.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de evaluatie vast te stellen en de uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid te bekrachtigen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de richting en kaders voor het nieuwe beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen ondernemerschap en leefbaarheid, de noodzaak van een portiersplicht, en de mate van flexibiliteit in terrasregels. Ook moet worden besloten hoe nieuwe horeca-concepten planologisch worden ingepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral kaders en richtlijnen biedt zonder specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de kaders moet nog plaatsvinden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie en de voorgestelde uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met eerdere bijeenkomsten en enquêtes voor ondernemers en inwoners. In het vervolgtraject wordt verdere participatie gepland om breed draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor circulair materiaalgebruik, energiezuinige bedrijfsvoering en afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van € 25.000 opgenomen voor de herziening van het horecabeleid, gedekt in de tweede bestuursrapportage. Dit budget is bedoeld voor participatie, onderzoek en het opstellen van de nieuwe horecanota.
12 Belastingverordeningen 2026: Afvalstoffenheffing, Forensenbelasting, Kwijtscheldingsregels gemeentelijke belastingen, Leges en tarieventabel, Lijkbezorgingsrechten en tarieventabel, Marktgelden, Onroerende-zaakbelastingen, Parkeerbelasting en tarieventabel, Precariobelasting en tarieventabel, Rioolheffing, Toeristenbelasting, Watertoeristenbelasting.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om op 11 december 2025 te beslissen over de belastingverordeningen voor 2026. Het voorstel omvat het vaststellen van verschillende belastingverordeningen, zoals afvalstoffenheffing, forensenbelasting en toeristenbelasting. Er wordt voorgesteld om de tarieven voor sommige belastingen te indexeren met 2% of 4,2%, afhankelijk van de belastingsoort. Daarnaast zijn er specifieke verhogingen voorgesteld, zoals een verhoging van € 0,30 voor de toeristenbelasting en € 0,05 voor de parkeerbelasting per uur. De raad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het doel is om de belastingtarieven in lijn te brengen met de begroting van 2026 en de financiële uitgangspunten die daarin zijn opgenomen. De verordeningen moeten voor 1 januari 2026 bekendgemaakt worden, zodat de nieuwe tarieven vanaf die datum kunnen ingaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2026, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van inflatiecorrectie en kostendekkendheid. Er is een indexering van 2% voor bepaalde belastingen en een verhoging van 4,2% voor onroerende zaakbelastingen en forensenbelasting. Het voorstel is een technische vertaling van de begroting 2026 naar belastingtarieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de belastingverordeningen en tariefmutaties specificeren. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de onderliggende redenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het voorstel vereist dat de raad de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefwijzigingen en indexeringen. Er moet worden overwogen of de verhogingen in lijn zijn met de financiële doelen en de impact op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tariefaanpassingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op verschillende bevolkingsgroepen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vertaalt de begrote opbrengsten naar belastingtarieven. Er is een indexering en verhoging van tarieven om de begrotingsdoelen te halen. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, maar er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten vermeld.
13 Tweede voortgangsrapportage 2025 werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een zienswijze met betrekking tot de begrotingswijziging van de tweede voortgangsrapportage 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging en het bestuur van BUCH te verzoeken om doorlopende informatie over de kwaliteitsverbetering van de organisatie en de efficiëntie van processen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en er worden geen specifieke risico's genoemd in de rapportage. Na besluitvorming zal het bestuur van BUCH geïnformeerd worden over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze begrotingswijziging tweede voortgangsrapportage 2025 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de raad in te stemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de tweede voortgangsrapportage van 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt tevens gevraagd om het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te verzoeken de raad te blijven informeren over de voortgang van de organisatieverbeteringen en de financiële impact daarvan op de gemeentelijke bijdragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid van de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven over de voorgestelde begrotingswijziging en kan daarbij aandachtspunten meegeven aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en of zij aanvullende eisen of verzoeken willen stellen aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH, zoals het verzoek om voortdurende informatievoorziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de impact van de organisatieverbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. Er is geen specifieke dekking voor deze verhogingen genoemd, maar de effecten zijn verwerkt in de primaire begrotingen van de gemeenten.
14 Tweede Firap (Financiële Tussenrapportage) 2025
Samenvatting
Op 11 december 2025 zal de gemeenteraad een besluit nemen over de tweede financiële rapportage (Firap) van 2025. Deze rapportage maakt deel uit van de vastgestelde planning- en controlcyclus en bevat de laatste wijzigingen in de begroting van het huidige jaar. Het doel is om de begroting te actualiseren voordat de jaarrekening wordt opgesteld, zodat er geen onrechtmatigheden ontstaan. Het verwachte financiële resultaat van de Firap 2025 is een voordeel van 2,7 miljoen euro voor 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro voor 2026. Dit komt voornamelijk door het doorschuiven van budgetten naar 2026. Zonder deze verschuivingen is er een voordeel van 0,9 miljoen euro. De verwachting is dat 2025 eindigt met een positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro, mede dankzij extra afdrachten van het Rijk. De gemeenteraad zal deze financiële rapportage bespreken en besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "2e Firap 2025". Het doel is om de laatste mutaties van het huidige begrotingsjaar aan de raad voor te leggen, zodat de begroting voor de start van de jaarrekening is geactualiseerd. Dit voorkomt onrechtmatigheden in het jaarrekeningtraject. Het voorstel resulteert in een voordeel van 2,7 miljoen euro in 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro in 2026. Het saldo voor 2025 is positief beïnvloed door extra afdrachten van het Rijk en interne mutaties, resulterend in een verwacht positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro aan het einde van 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de financiële rapportage en de P&C-cyclus. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële mutaties en de impact op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begroting te actualiseren en vast te stellen, zodat deze aansluit bij de huidige financiële situatie en toekomstige jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële mutaties en de bijbehorende verschuivingen in budgetten. Dit kan invloed hebben op prioriteiten en toekomstige financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat de financiële rapportage aansluit bij de actuele situatie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief saldo van 2,7 miljoen euro voor 2025, voornamelijk door budgetverschuivingen en extra afdrachten van het Rijk. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, maar er is geen specifieke dekking nodig gezien het positieve saldo.